maj
31

Spójność, Jakość i fabryka X’ów

Spójność,  Jakość i fabryka X’ów

Cytując klasyka “show jaki jest każdy widzi” – jednak czy informacje jakie przekazują uczestnicy pozwalają nam wątpić w słuszność postępowania ludzi odpowiedzialnych za kreowanie ich wizerunku?

Aby jakość występu była na najwyższym poziomie przekaz powinien być bardzo spójny. Zapewne wiesz korzystając już trochę z materiałów mindabout co mam na myśli, lecz chciałbym jeszcze bardziej pobudzić kilka z Twoich zmysłów.

Z pewnością kiedyś spotkałeś się z sytuacją gdy osoba wygłaszająca kontrowersyjne  zdanie dotyczące kogoś innego, podczas gdy zainteresowanego nie było w pobliżu, robiła to w bardzo ekspresyjny sposób – szczególnie gdy dotyczyło to cech niekoniecznie cenionych przez zainteresowanego. Zauważyłeś, że jego postawa czy tembr głosu świadczyły o mocnej energetyce przekazu, swobodzie i świadomości kontrowersji  wygłaszanych tez. Jakże inne jest zachowanie tej samej osoby gdy poprosimy aby wyśpiewała te same kwestie face-to-face wobec zainteresowanego, z pewnością byłeś świadkiem takich zdarzeń lub bez problemu potrafisz sobie wyobrazić powyższą scenkę.

Show, na scenę wychodzi młoda zdolna dziewczyna, ubrana wg. wzorca, który ma wprost atakować target, który wysyła smsy – obciśle, błyszcząco, dekoltowo. Widzisz że makijaż jest adekwatny do stroju a mina guru-stylizatora jest wprost przepełniona radością dobrze wykonanego zadania. Intuicyjnie wiesz, że gdy uczestnik wkroczy na scenę biorąc pod uwagę wszystkie poczynione zabiegi zobaczysz…  oczy skierowane w podłogę, ramiona opuszczone, ręce bardzo blisko ciała a mimika w stylu „kot Shrek’a” . Zauważasz nieomylnie wzbudzenie u siebie uczucia opiekuńczości, troski – a przecież miał być Czad! Cały obraz aby jeszcze bardziej zachwiać Twoimi sensorami zostaje dopełniony miękkim, delikatnym głosem, który ponownie wysadza w powietrze początkowy stan wyobrażeń.

Już wiesz ze czynnik X, który posiada każdy z uczestników jest moderowany zabiegami doprowadzającymi do tworzenia obrazów które powodują brak spójności w odbiorze. Oczywistym jest, że przynajmniej jeden z uczestników jest spójny w przekazie zarówno V (wzrok) jak i A (słuch) ale jeżeli obserwowałeś go od pewnego czasu wiesz, że zmiany jakie w nim zaszły są nieznaczne co tylko świadczy o tym, że karzące ręce moderatora specjalisty go nie dopadły – a może po prostu moderator poczuł nieświadomie spójność i nie zmienił nic.

Aby jeszcze bardziej umiejętnie korzystać z możliwości jakie daje Ci przekaz spójny, zachęcam Cię do ćwiczenia. Zaobserwuj osoby podczas różnych stanów emocjonalnych: radości, smutku, złości, rozdrażnienia – zauważ ich postawę, napięcie mięśni, mimikę twarzy, wysokość i tembr głosu, gestykulacje i inne cechy, które według Ciebie są ważne. Zobacz jak skutecznie wpływają na rozmówcę. Zapisz obserwacje i użyj tych cech, które charakteryzowały dany stan w odpowiednim momencie. Kolokwialnym przykładem może być wizyta w urzędzie służby publicznej gdzie bardzo wiele w dalszym ciągu zależy od „humoru” pracującego – zaproponuj im zestaw cech które będą charakteryzowały zaufanie, zrozumienie – obserwuj które z działań przynoszą skutek.Następnym, tym razem bardziej przebiegłym przykładem może być prosty blef, który nabierze cech prawdy gdy użyjesz do niego wcześniej zaobserwowanych elementów z postawy prawdomównej.  Narzędzia których będziesz używał w jeszcze lepszy sposób pozwolą Ci na zwiększenie umiejętności komunikacji i wpływanie na podświadomość rozmówcy.

Artykuły powiązane tematycznie z powyższym:

Autor: Friend. Opublikowane w NLP

Tagi: , ,

Dodaj komentarz