mar
26

Niepożądane przyzwyczajenia, reakcje, kompulsje? Czas pożegnać się z nimi na zawsze!

Zdarza Ci się zareagować nerwowo, nieodpowiednio by po chwili mieć wyrzuty sumienia, albo może cierpisz z powodu kompulsji np. obgryzasz paznokcie lub przygryzasz wargi co po fakcie staje się bolesne? Jeśli tyczy się to samego Ciebie albo znasz osobę, której chętnie byś pomógł w takich przypadłościach to mam dla Ciebie dobrą wiadomość, nauczę Cię prostej techniki, za pomocą której możesz sobie z tym wszystkim poradzić.

Wspomniana technika nosi nazwę Swish Pattern i składa się dosłownie z kilku kroków. Technika ta ma na celu zmianę wewnętrznej reprezentacji dla niepożądanej reakcji czy zachowania w danym kontekście na taką reakcję, która będzie pożądana.

Jak to w wielu technikach NLP bywa, będziesz pracować na submodalnościach. Pomocnym może okazać się artykuł im poświęcony, który na pewno ułatwi i zwiększy skuteczność wykonania tego ćwiczenia.

Weźmy na tapetę jakieś konkretne niepożądane zachowanie, to może być każdy przypadek niepożądanych przyzwyczajeń, reakcji, kompulsji, procedura będzie dokładnie taka sama.

  1. Przypomnij sobie sytuację, moment w którym występuje niepożądane zachowanie. Jeśli jest to odruchowa reakcja znajdź co jako pierwsze, co konkretnie powoduje, że właśnie tak reagujesz. Jeśli sprawa tyczy się nawyku, typu obgryzanie paznokci, znajdź moment, w którym łapiesz się na tym, że to robisz, co jest sygnałem, po czym to poznajesz. To najważniejszy krok procesu bo właśnie reakcję na ten sygnał musimy zmienić.
  2. Teraz przywołaj w głowie obraz tej sytuacji, spraw niech obraz będzie w miarę blisko Ciebie, niech będzie duży, kolory niech będą nasycone, wszystko niech będzie wyraźne. Usłysz dźwięki, które towarzyszą tej sytuacji, możesz je wyostrzyć, pogłośnić. Poczuj smak, zapach, zintensyfikuj je.
  3. Chwilowo odłóż ten niepożądany obraz na bok i stwórz nowy obraz, obraz siebie jak osoby, która nie ma tego niepożądanego zachowania, kim teraz jesteś, jaki teraz jesteś, niech obraz będzie jak najbardziej pozytywny, znajdź wszystkie zalety bycia właśnie taka osobą, zintensyfikuj wszystkie submodalności tego obrazu.
  4. W tym kroku przywołaj stary obraz, a nowy pomniejsz i umieść go np. w lewym dolnym rogu tego starego.
  5. Teraz będzie część procesu wymagająca odrobiny szybkości w działaniu. Sygnałem do działania będzie wypowiadane na głos przez Ciebie samego hasło „Swish!” (stąd też nazwa techniki).
    Co należy zrobić? Zaczynając od stanu obrazów, który ustaliłeś w punkcie 4, należy tak szybko jak tylko potrafisz powiększyć do pełnych rozmiarów nowy, mały obraz, pomniejszając jednocześnie, w tym samym czasie obraz stary tak by zniknął. Zatem wołaj „Swish!” i zmieniaj obrazy, i jeszcze raz „Swish!”, i jeszcze raz „Swish!”, powtarzaj to coraz szybciej 8-10 razy.
    Ważne by robić to tak szybko jak tylko potrafisz, nie przejmuj się za bardzo starym obrazem, najważniejsze by powiększać ten nowy.
  6. Zresetuj się. Na przykład dodaj do siebie cyfry Twojego numeru telefonu.
  7. Wykonaj raz jeszcze krok 5, z przyrostem prędkości za każdym „Swish!”. Ważne by nowy obraz był jak najbardziej intensywny, jak najbardziej oddziaływał na wszystkie zmysły.

Sprawdź przy następnej okazji jaka jest Twoja reakcja na daną sytuację albo przywołaj sytuację w pamięci i zobacz jak reakcja się zmieniła. Pamiętaj, że zawsze możesz powtórzyć to ćwiczenie by zmiana była jeszcze głębsza.

Artykuły powiązane tematycznie z powyższym:

Autor: Michał Barteczko. Opublikowane w Technologie

Tagi: , , ,

Trackback from your site.

Dodaj komentarz