mar
05

Jak to jest być punktualnym?

Jeśli sam masz przypadłość nie docierania na czas albo znasz kogoś kto się spóźnia, zapraszam do zapoznania się z poniższym artykułem by poznać mechanizmy działania w wyniku których dochodzi do takich sytuacji.

Poznasz sposoby pozbycia się tych nawyków i radzenia sobie w takich sytuacjach. Zdobędziesz umiejętności by pomóc sobie i innym.

Tak jak omawialiśmy w jednym z wcześniejszych artykułów kwestie sposobów zarządzania swoim czasem czy to In Time, Between Time czy Through Time (zachęcam do zapoznania się z tym artykułem), osoby, które działają w oparciu o In Time żyją zupełnie poza tym co dzieje się poza czasem „teraz”, są w pełni zasocjowani z daną, teraźniejszą sytuacją, czynnością, nie mając dostępu do tego co działo się wcześniej i tego jakie to działanie może mieć konsekwencje w przyszłości. W ich przypadku ma miejsce stosowanie nieodpowiedniej strategii, która nie pozwala zaplanować swoich działań by wykonać jakieś zadanie czy dotrzeć w umówione miejsce na konkretny czas.

Gdy zaobserwujemy takie zachowania u siebie bądź u drugiej osoby, której chcemy pomóc, proponuję wykonanie prostego ćwiczenia, a pomoże nam ono zmienić strategię działania.

1. Przygotowanie miejsca ćwiczenia

Gdzieś na podłodze oznacz dwa miejsca, jedno które będzie odpowiadało za cel który chcesz osiągnąć, przykładowo niech jest to „rozmowa kwalifikacyjna w sprawie pracy, we wtorek o godzinie 15:30, ul. Wiśniowa 16”, drugie będzie odpowiadało za czas „Teraz”. Ważne jest aby cel był określony konkretnie co do lokalizacji spotkania i czasu planowanego zdarzenia. Oznacz miejsca w dowolny sposób czy to pisząc kredą na podłodze, czy umieszczając te informacje na kartkach, tak jak masz możliwość, pozostawiam to Twojej kreatywności. Niech te miejsca będą oznaczone od siebie w jakiejś odległości, powiedzmy kilku kroków. Jeśli masz możliwość, możesz pomiędzy tymi dwoma miejscami narysować bądź wykleić taśmą malarską łączącą je linię, jeśli nie to po prostu wyobrazisz sobie linię która będzie stanowiła linię czasu. 

Gdy później wejdziesz na tę linię będziesz w In Time, na tę chwilę patrząc na to z boku, będąc zdysocjowanym, jesteś w Through Time co daje Ci możliwość planowania na tej linii czasu.

2. Dysocjacja i przygotowanie planu (planowanie przyszłości)

Teraz patrząc z boku na linię czasu, będąc zdysocjowanym, zacznij na niej oznaczać kamienie milowe, kolejne kroki, które doprowadzą Cię do realizacji danego celu. W naszym przykładzie, gdy spotkanie mamy we wtorek, może warto np. w poniedziałek rano sprawdzić czy będziemy mieli się w co odpowiednio do sytuacji ubrać, wyprasować koszulę, w poniedziałek wieczorem przeglądnąć raz jeszcze nasze CV, we wtorek o godzinie 14:00 być już ubranym, o 14:05 wychodzisz i zamykasz drzwi, o 14:15 jesteś już na przystanku autobusowym itd. Niech ten plan będzie jak najbardziej konkretny. Pojawią się obrazy kolejnych kroków, z których jeden prowadzi do drugiego a ten do kolejnego co da nam możliwość na zweryfikowanie, czy to co zaplanowane ma szansę powodzenia i ewentualnie wprowadzenie korekt do planu przesuwając jakieś elementy w czasie. Gdy mamy już wyznaczone kolejne kroki, kolejne kamienie milowe planu możemy przejść do następnego punktu.

3. Asocjacja i spacer po linii czasu (planowanie w teraźniejszości)

W tym momencie ustaw się w miejscu „Teraz” i rozpocznij spacer po linii czasu, wchodząc kolejno w oznaczone kroki planu, opisując słowami jak najdokładniej co w danym kroku robisz, możesz symulować i wykonywać czynności, które masz w danym kroku wykonać np. prasowanie czy pranie albo czynność ubierania się, zamykania drzwi czy wchodzenia do autobusu i kasowania biletu. Zachowania te powodują uruchomienie różnych poziomów pamięci – słuchowej, kinestetycznej co w następstwie, gdy np. nie będziesz na czas w danym momencie może wyzwolić uczucia kinestetyczne, że coś jest nie tak i pozwoli zareagować by powrócić na tor planu. Postępujemy tak aż do dotarcia do ostatniego kroku planu.

4. Dysocjacja i sprawdzenie procesu jako procesu z przeszłości.

Po dotarciu i wykonaniu zadania w ostatnim kroku planu, czyli po rozpoczęciu spotkania, schodzimy z linii czasu, dysocjujemy się i z tej perspektywy powtarzamy sobie proces, krok po kroku, opisując go słowami jako krok z czasu przeszłego, czyli co zrobiłeś w danym momencie np. w poniedziałek rano wyprałem koszulę, w poniedziałek wieczorem przeczytałem CV, we wtorek o 14:00 ubrałem się itd.
To postępowanie wprowadza trzeci element umieszczenia planu, w przeszłości, w poprzednich punktach planowaliśmy w przyszłości, potem będąc w In Time przechodziliśmy plan w teraźniejszości. Mamy w tej chwili pełne Through Time co powinno pozwolić zmienić Twoje strategie planowania.

Nie zawsze to, że ktoś się spóźnia jest wynikiem stosowania złych strategii planowania albo wręcz braku strategii, bywa też, że w grę wchodzą przekonania jakie ma dana osoba.
Bywa tak, że dana osoba spóźnia się celowo bo w ten sposób chce osiągnąć jakiś swój cel, np. chce zwrócić na siebie uwagę. Znajdując odpowiedź na pytanie po co dana osoba się spóźnia i znajdując inny, ale pozytywny sposób na osiągnięcie tego samego celu możemy rozpocząć pracę nad zmianą danych przekonań.

Artykuły powiązane tematycznie z powyższym:

Autor: Michał Barteczko. Opublikowane w Zarządzanie czasem

Tagi: , , , , , , ,

Trackback from your site.

Dodaj komentarz