lut
12

Daj sobie dostęp – New Code of NLP

New Code of NLP

Prawdopodobnie jechałeś kiedyś autostradą lub drogą szybkiego ruchu samochodem, czy to jako kierowca bądź jako pasażer. Po przejechaniu jakiegoś odcinka zapewne przestawałeś odczuwać dużą prędkość. A co odczuwałeś, gdy zwolniłeś, zjeżdżając z autostrady do miasta? Czy czasem nie miałeś wrażenia, że poruszasz się jak żółw, że pozostali uczestnicy ruchu wręcz stoją?

To ciekawe zjawisko, prawda? Niniejszy artykuł przybliży Tobie w jaki sposób podobne stany mogą zostać wykorzystane do przeprowadzenia zmian terapeutycznych.

Temu podobne stany zaczął wykorzystywać John Grinder w rozwijaniu NLP. Stany umysłu, w których uzyskuje się bezpośredni dostęp do podświadomości i przekazuje się jej odpowiedzialność za dokonanie zmiany. Rozwinięcie klasycznego kodu NLP nazwał New Code of NLP. Jest to coś co poszerza zakres możliwości działania NLP, nie zastępując tego co było do tego czasu.

Poniżej przedstawiam kolejne kroki procesu pracy nad zmianą.

Jeśli znasz pojęcia pozycji percepcyjnych śmiało możesz przejść do dalszej lektury, jeśli nie, szczerze polecam zapoznanie się z nimi w krótkim artykule omawiającym pozycje percepcyjne.

1. Wejdź w trzecią pozycję percepcyjną

Zrób gdzieś przed sobą, obraz siebie w danym kontekście, obraz, który chcesz zmienić. Zobacz siebie w sytuacji, w której przydałoby Ci się mieć więcej zasobów.

2. Wejdź w pierwszą pozycję percepcyjną

Zrób krok do przodu, wejdź teraz w to miejsce, gdzie wcześniej widziałeś siebie z 3 pozycji percepcyjnej, wejdź do 1 pozycji percepcyjnej i w pełni zasocjuj się, bądź w tej sytuacji kiedy brakuje Ci zasobów.

3. Złamanie stanu

Wyjdź z tego miejsca, zrób krok do tyłu, złam stan w którym byłeś, np. policz ile jest żarówek w lampach na suficie, ile jest samogłosek w Twoim nazwisku, pomnóż dwie 3 cyfrowe liczby przez siebie itp.

4. Gra

Wybierz i zagraj w jedną z gier opisanych poniżej. Chodzi o to aby wejść w stan umysłu zwanego Know Nothing State („stan nic nie wiem”), stan w którym zyskuje się dostęp do swoich podświadomych zasobów, związane jest to z tym, że świadomość wchodzi w najwyższy stan, zostaje przeciążona, świadomość zostaje wręcz wyłączona. Celem jest taki stan, w którym jakakolwiek sugestia podana w tym stanie ominie stan świadomości, ominie świadomego „strażnika”, świadomy filtr, który może blokować sugestie i dotrze bezpośrednio do podświadomości.

Ten stan można skalibrować obserwując daną osobę/siebie, to jest coś na podobieństwo odurzenia narkotykowego, będziesz wiedział kiedy to nastąpi.

5. Wejdź w pierwszą pozycję percepcyjną

Natychmiast po skończonym ćwiczeniu wejdź w pierwszą pozycję percepcyjną. Wejdź w dany kontekst problemu i pozwól swojej podświadomości, w tym momencie, w którym masz pełny dostęp do wszystkich zasobów wybrać to co jest dla Ciebie najlepsze. Pozwól aby się to stało i niech zajdzie zmiana.

6. Wejdź w trzecią pozycję percepcyjną

Spójrz na siebie, zobacz obraz siebie w danym kontekście, sprawdź czy odpowiada Ci to co widzisz.

Poniżej znajdziecie zestaw wybranych gier.

Alphabet game

Na tablicy, bądź zawieszonej kartce dużego formatu zapisz kolejno litery alfabetu, pod każdą z nich zapisz w sposób losowy oznaczenie (L, P, O), które będą oznaczały odpowiednio polecenie podniesienia Lewej ręki, Prawej ręki i Obu rąk. Przykładową tablicę możesz zobaczyć na zdjęciu obok.


Zasady gry są bardzo proste, polega ona na tym aby czytając na głos kolejne litery unosić do góry rękę bądź ręce zgodnie z powiązanymi z literami poleceniami. Tempo wykonywania ćwiczenia dostosuj tak abyś czuł, że pracujesz z maksymalną wydajnością.
W pewnym momencie mózg przyzwyczai się do wykonywanej czynności, zapamięta schemat. Gdy to zaobserwujesz, ciągle kontynuując ćwiczenie możesz zmienić ten schemat, podnosząc sobie poprzeczkę np. czytając litery od końca, lub czytając litery w kolumnach, bądź ruchem skoczka szachowego, pozostawiam Twojej inwencji twórczej sposób zmiany schematu.

Można też rozbudować grę i do ruchów rąk można dodać ruch nóg, podskoki, przysiady czy inne czynności, zachęcam by jak najbardziej komplikować proces, gdyż nasz mózg, jak zaobserwujecie, z każda kolejną grą uczy się schematów i koniecznym będzie podnoszenie mu poprzeczki.

Nie ma precyzyjnie określonego czasu przez jaki trzeba wykonywać to ćwiczenie by wejść w odpowiedni stan, każdy bez problemu dopasuje go indywidualnie i będziesz wiedział, że to już ten moment.

Gdy wykonasz to ćwiczenie i wrócisz do tu i teraz zauważysz jak wyostrzyły się Twoje zmysły, będziesz miał poczucie, że wszystko dookoła dzieję się wolniej, że widzisz więcej kolorów, że słyszysz więcej dźwięków, Twoje oczy będą szeroko otwarte, pory na skórze mogą być bardziej otwarte, zaobserwuj co się jeszcze zmieniło. Te informacje mogą być ważne gdy wykonujesz to ćwiczenie z drugą osobą i kontrolujesz proces.

NASA Game

EMDR (dr Francine Shapiro)

Metoda ta jest wykorzystywana głównie na polu leczenia depresji. Chodzi w niej o desensytyzację ruchów gałek ocznych.
Pomocnym do głębszego zrozumienia tego ćwiczenia, do czego zachęcam, może okazać się artykuł tyczący się systemów reprezentacji.
Ćwiczenie wykonujemy z drugą osobą, ustawiamy się przed nią w odległości ok. 2m. Bierzemy do ręki jakiś wskaźnik, coś na czym druga osoba będzie mogła skupić swój wzrok i za czym będzie wodziła samymi oczami. Wyciągniętą do przodu ręką i wskaźnikiem będziemy wykonywać ruchy w takim zakresie w jakim poruszają się oczy, czyli w górę i w dół, w lewo i prawo oraz po przekątnych zaczynając od punktu znajdującego się centralnie mniej więcej na wysokości oczu.
Jak wiemy ludzie mają pewne swoje strategie działania, wejście w jakiś stan problemu jest wynikiem działania jakiejś strategii, tworzą obrazy, mówią do siebie dialogiem wewnętrznym, wchodzą w uczucia itd.

Ruszając wskaźnikiem prosimy osobę by zaczęła myśleć o swoim problemie, o rzeczy która ją stresuje. Wykonując ruchy wskaźnikiem i każąc jej śledzić samymi oczami wskaźnik uniemożliwiamy osobie wejście w jej strategię bo wodząc oczami za wskaźnikiem uaktywnia ona automatycznie te części mózgu, które powiązane są z tymi systemami reprezentacyjnymi do których kierujemy ją za pomocą wskaźnika, czyli np. kierując wskaźnik w lewy dolny róg kierujemy w uczucia, gdzieś do góry kierujemy by przywoływała bądź kreowała obrazy itd., wszystko dzieje się szybko co powoduje przekotwiczanie systemów reprezentacyjnych osoby w danym kontekście.

Osoba prowadząca zaobserwuje zmiany w fizjologii osoby wykonującej ćwiczenie, jak zmieni się jej kolor skóry, jak przyspieszy się czas reakcji na bodźce zewnętrzne itd.

NASA Game powstała na zamówienie NASA do Grindera o wsparcie by poprawić efektywność jeśli chodzi o poziom kreatywności myślenia. Powyższe ćwiczenie zostało rozbudowane o dodatkowe bodźce, gdy kolejna osoba staje za osobą, które wykonuje ćwiczenie i w sposób nieschematyczny dotyka w różnych miejscach jej pleców stymulując ją kinestetycznie oraz dla wykorzystania kolejnego rodzaju bodźca, słuchowego, zadaje jej krótkie pytania, najlepiej nielogiczne a osoba ćwicząca ma na nie odpowiadać natychmiastowo.

Color Game

W tej grze do wejścia w stan wysokiej świadomości wykorzystamy przygotowaną kartkę dużego formatu z napisanymi na niej nazwami kolorów, z której to listy będzie następnie korzystała ćwicząca osoba. Nie byłoby w tym nic ciekawego gdyby nie fakt, że przykładowo słowo „czarny” będzie zapisane przy pomocy czerwonego flamastra, słowo „biały” np. przy pomocy czarnego flamastra itd. Przykładowa karta została przedstawiona na zdjęciu obok.


Osoba ćwicząca będzie czytała kolejne wyrazy i mówiła ale nie to co zostało zapisane tylko jakim kolorem zostało dane słowo zapisane. To co czytamy jako słowo nie jest tym co widzimy w postaci koloru wykorzystanego do napisania danego słowa. Zaangażowane zostają dwa ośrodki mózgowe, jeden odpowiedzialny za widzenie kolorów, drugi za rozumienie mowy, każdy z innej półkuli mózgowej. Następuje moment, w którym te ośrodki muszą się ze sobą „dogadać” co do tego która informacja jest prawdziwa.

Oczywiście zachęcam do rozbudowywania tej gry wprowadzając kolejne bodźce.

Ball Game

To kolejna, bardzo prosta do wykonania, zabawa. Tym razem do wejścia w stan wysokiej świadomości zostaną wykorzystane piłeczki, np. takie lekkie plastikowe jak w basenach z kulkami dla dzieci.

Gra polega na tym, że osoba wykonująca ćwiczenie stoi i może poruszać tylko rękami, jej tułów, głowa nie rusza się, patrzy gdzieś w dal przed siebie, nie wodzi oczami. Pozostałe 2-3 osoby, rozstawione z przodu i gdzieś po bokach rzucają w sposób losowy, nieschematyczny w jej kierunku piłeczki, a osoba wykonująca ćwiczenie, na tyle, na ile to możliwe, łapie piłeczkę samymi rękami i odrzuca do osoby, która ją rzuciła. Ważne jest by ruszały się tylko ręce, a reszta ciała i oczy pozostały w bezruchu.

Możemy rozbudowywać w trakcie trwania tę zabawę np. o element NASA Game, o pytania zadawane graczowi, co podniesie poprzeczkę, gdyby wcześniejsze zadania stawały się niewystarczająco absorbujące.

Tego typu gier i zabaw jest dużo więcej, przedstawiłem tylko kilka wybranych. Poszukaj kolejnych, łącz elementy jednej gry z elementami drugiej, sprawdź, które z gier są dla Ciebie optymalne.

Poza konkretnym zastosowaniem przy rozwiązywaniu problemów powyższe gry i zabawy mają niesamowity wpływ na synchronizację naszych półkul mózgowych a co za tym idzie na zwiększenie naszych możliwości, zwiększenie sprawności naszego mózgu przez co podejmowanie jeszcze lepszych decyzji. Mózg można ćwiczyć podobnie jak np. bicepsy, a wiemy, że mięsień ćwiczony staje się sprawniejszy i silniejszy, zatem ćwiczmy nasz mózg.

Sprawdź też jak takie gry możesz wykorzystać jako alternatywa dla używek, zwłaszcza tych pobudzających, np zamiast porannej kawy, to bardzo ciekawe doświadczenie.

Artykuły powiązane tematycznie z powyższym:

Autor: Michał Barteczko. Opublikowane w Technologie

Tagi: , , , , , , , , , ,

Trackback from your site.

Dodaj komentarz